Vervolg imago-onderzoek 2017

Welk beeld hebben huurders van woCom?

De huurders noemden spontaan veel verschillende kenmerken. Woorden die met de woning en huren te maken hebben, maar ook woorden als goed, betrouwbaar, onderhoud, service, vriendelijk en prettig zijn genoemd. Daar staan enkele negatieve woorden tegenover, namelijk traag en te groot.

Huurders zien woCom vooral als betrouwbaar, makkelijk benaderbaar, veilig, behulpzaam en stabiel. Huurders van 75 jaar of ouder zijn iets positiever.  De belangrijkste kenmerken van woCom zijn volgens de huurders klantgericht en betrouwbaar, gevolgd door aanspreekbaar en sociaal. De cijfers voor de kenmerken liggen allemaal dicht bij elkaar; van 6,0 tot 7,2. De belangrijkste verbeterpunten hebben te maken met luisteren naar de klant, het nakomen van afspraken en ervoor zorgen dat klanten niet van het kastje naar de muur worden gestuurd.

Uit de stellingen over woCom blijkt dat de meeste huurders zich thuis voelen bij woCom en dat zij huren bij woCom bij anderen kunnen aanbevelen. Over een aantal stellingen is de mening van huurders meer verdeeld en is zeker 20% van de huurders het oneens. Deze gingen over snel en  passend reageren, deskundigheid van medewerkers, betrokkenheid en beloften waarmaken.

Het beeld van woCom is de afgelopen jaren beperkt veranderd volgens de huurders. Bij 42% van de huurders is het beeld gelijk gebleven. Bij 19% is het beeld van woCom (sterk) verbeterd en een exact even groot aandeel ziet een (sterke) verslechtering. Huurders waarbij het beeld is verslechterd, merken vooral op dat er beter naar huurders geluisterd moet worden. Zij missen een persoonlijke benadering en goede service. Ook vinden zij dat problemen niet voldoende worden opgelost en dat woCom afspraken niet nakomt. Diverse huurders merken op dat woCom te groot en ver weg is. Door enkele huurders uit Laarbeek wordt specifiek het samengaan met woCom en als gevolg daarvan minder beschikbaarheid van huurwoningen en een grotere organisatie genoemd.

Nieuwe huurders

123 huurders die in de afgelopen 2 jaar een huurwoning van woCom betrokken, kregen extra vragen. Ruim de helft van deze huurders (51%) had vooraf een duidelijk beeld van de staat van de woning. 29% had dit deels, 15% had hier vooraf geen duidelijk beeld van. Volgens huurders kan woCom een beter beeld van de woning geven door de woning eerst zelf te controleren en de bezichtiging te handhaven. Ook moeten er goede, recente foto’s, ook van de binnenkant van de woning, worden gemaakt. Meer dan de helft van de huurders is (zeer) tevreden over alle aspecten van de informatievoorziening. Zij zijn vooral tevreden over het beantwoorden van vragen door de medewerker tijdens de bezichtiging en de informatie over de vervolgstappen na de bezichtiging. De laagste tevredenheid (21%) zien we bij informatie over hoe de woning wordt opgeleverd.

De informatiebehoefte van nieuwe huurders van een woCom huurwoning is divers: meer dan de helft van de huurders geeft aan dat dit beter kan. Er is vooral interesse in een informatiemap, brochures, handleidingen bij apparatuur en een uitleg op de website. Er wordt gevraagd om meer informatie over de woning (foto’s, kosten, etc.) en de  apparatuur nalopen bij oplevering. 70% van de nieuwe huurders vindt dat de woning nu voldoet aan de verwachtingen die zij vooraf hadden. Volgens 18% voldoet de woning deels aan de verwachtingen. 3% vindt dat de woning niet aan de verwachtingen voldoet.

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×