Zonnepanelen

Vanwege de grote hoeveelheid aanvragen kunnen we op dit moment helaas niet binnen 2 weken reageren op uw verzoek. We hebben hier meer tijd voor nodig. Hiervoor vragen we uw begrip.

Lijkt het u iets om zonnepanelen te laten plaatsen en zo te besparen op uw energiekosten? WoCom biedt die mogelijkheid nog steeds. U kunt hiervoor in aanmerking komen als u in een grondgebonden woning woont (dus helaas nog niet als u in een appartementencomplex woont), als het voor uw woning technisch mogelijk is om zonnepanelen te plaatsen en als er de aankomende 5 jaar geen dakrenovatie gepland is.

Wilt u samen met ons een bijdrage leveren aan het duurzaam opwekken van stroom en zich aanmelden? Of wilt u meer weten over de installatie van zonnepanelen? Bekijk dan deze informatiefolder. Of neem contact met ons op via (0493) 49 76 66 of stel uw vraag via e-mail: info@wocom.nl

Heeft u een aanvraag ingediend? Dan ontvangt u binnen 2 weken een offerte van onze leverancier. 

Veel gestelde vragen

Hieronder plaatsen wij veel gestelde vragen over zonnepanelen. Mét de antwoorden. Staat uw vraag er niet bij, neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag.

Heb ik een vergunning nodig voor zonnepanelen?

Nee dat is niet nodig.

Hoe lang duurt de installatie?

Ongeveer een werkdag.

Waarom vindt er eerst een inspectie plaats?

Om te zien of er geen belemmeringen zijn voor de zonnepanelen. Denk aan bomen, dakkapellen, hoge gebouwen in de omgeving.

Ik huur een appartement. Kan ik ook kiezen voor zonnepanelen?

Voorlopig nog niet.
Dit bieden we alleen aan op projectmatige basis, bijvoorbeeld tegelijkertijd met onderhoudswerkzaamheden aan het dak of andere geplande werkzaamheden.

Hoe lang duurt het voordat de zonnepanelen geplaatst kunnen worden?

Normaal gesproken heeft dit een doorlooptijd van ongeveer 1 maand.

Op wat voor dak kunnen zonnepanelen aangebracht worden?

Op een schuin of plat dak.

Moet mijn dak opengemaakt worden voor de montage?

Nee dat is niet nodig. Er wordt wel een doorvoer naar de meterkast gemaakt.

Wat krijg ik precies als ik zonnepanelen bestel?

Een set zonnepanelen (6 of 8 stuks), een omvormer (dit is een kastje die de zonnestralen omzet in elektriciteit) en een slimme meter als u die nog niet heeft.

Wat kost het en wat kan ik met welk pakket besparen?

U kunt kiezen voor een pakket met 6 of 8 panelen. Een erkend installateur plaatst de zonnepanelen. U betaalt een kleine bijdrage per maand, maar die verdient u ruimschoots terug met de besparing op uw energielasten. In de tabel hieronder ziet u een berekening van de kosten en de mogelijke besparing. De exacte energieopbrengst is afhankelijk van bijvoorbeeld de stand van de zon ten opzichte van het dak, het aantal zonne-uren en de aanwezigheid van bomen of een dakkapel.

* De maximale opbrengst en het maximale voordeel in de tabel hierboven zijn gebaseerd op een ideale ligging op het zuiden. Uw woning kan een afwijkende ligging hebben waardoor uw voordeel in de praktijk minder kan zijn. Dit bekijken we vooraf met u.

Ervaar ik overlast bij het installeren van de zonnepanelen?

Minimaal, er moet wel een kabel van het dak naar uw meterkast geboord worden.

Krijg ik uitleg over de werking van de verbruiksmeter?

Bij de plaatsing van de zonnepanelen geeft Kemkens uitleg over de installatie en de verbruiksmeter.

Zijn zonnepanelen verzekerd voor schade of diefstal?

WoCom is hiervoor verzekerd.

Zit er garantie op de zonnepanelen?

Ja. We hebben met de leverancier een garantietermijn afgesproken. 

Wie bel ik bij een storing?

Eventuele storingen meldt u rechtstreeks bij Kemkens Solar via 0800 50 50 326.

Wie controleert of de zonnepanelen doen wat ze moeten doen?

Bij ingebruikname controleert onze leverancier dit. Als de panelen in gebruik zijn genomen, is het belangrijk dat u bijvoorbeeld maandelijks de opbrengst van de panelen controleert. U ziet dit op de brutoproductiemeter.

Is mijn energiemeter geschikt om opgewekte energie terug te leveren?

Dat is afhankelijk van de energiemeter die in uw woning hangt. Als u wilt terug leveren aan de energiemaatschappij moet er een slimme meter aanwezig zijn. Als deze nog niet aanwezig is, zorgt onze leverancier hiervoor. U mag de slimme meter weigeren maar dit kan gevolgen hebben voor het terug leveren van stroom.

Waarvoor dient de omvormer?

Die zet de zonne-energie op de zonnepanelen om in stroom voor uw woning.

Is zonne-energie veilig?

Ja, zonne-energie is veilig.

Wordt alle opgewekte stroom terug geleverd aan de energieleverancier?

Nee als de stroom direct in uw woning gebruikt kan worden, blijft de stroom in uw woning. Wordt er meer stroom opgewekt dan dat er op dat moment wordt verbruikt, dan wordt er terug geleverd aan de energiemaatschappij. Er wordt geen stroom opgeslagen.

Blijven de zonnepanelen bij verhuizing achter?

Ja de zonnepanelen blijven eigendom van woCom en moeten bij verhuizing achterblijven.

Hoe lang gaan zonnepanelen mee?

De zonnepanelen gaan ongeveer 30 jaar mee en de omvormer ongeveer 15 jaar.

Wat gebeurt er met mijn huurtoeslag als ik kies voor zonne-energie?

De zonnepanelen hebben geen invloed op uw huurtoeslag.

Wat zijn de gevolgen voor de jaarlijkse huurverhoging als ik kies voor zonne-energie?

De zonnepanelen worden als servicekostencomponent opgenomen. Deze is 20 jaar prijsvast na installatie. 

Komen minima in aanmerking voor een tegemoetkoming op de huurverhoging?

Nee wij hebben hier geen regeling voor. Wel kunt u direct na installatie van de zonnepanelen uw voorschotbedrag aan het energiebedrijf naar beneden bijstellen met het bedrag dat u in de servicekosten extra gaat betalen. Zo blijven de netto kosten altijd gelijk.

Hoe verreken ik mijn verbruik en opbrengst met het energiebedrijf?

Dit doen uw slimme meter en uw energiemaatschappij automatisch voor u. Op uw energierekening vindt u terug wat u heeft terug geleverd aan de energiemaatschappij en dus zelf niet heeft verbruikt.

Werken zonnepanelen ook in de winter?

Ja ze werken ook in de winter.

Zit ik zonder stroom als de zon niet schijnt?

Nee als de zon niet schijnt, heeft u gewoon stroom van de energieleverancier.

Werken mijn elektrische apparaten wel goed op zonne-energie?

Ja deze werken op de gebruikelijke manier. Er is geen verschil met de stroom die u van de energieleverancier ontvangt.

Welk onderhoud pleeg ik aan mijn zonnepanelen?

WoCom verzorgt het onderhoud aan de zonnepanelen. U hoeft hier niets aan te doen.

Moeten de zonnepanelen gereinigd worden?

De zonnepanelen die woCom plaatst, hebben een zelfreinigende coating.
Zonder deze schoon te maken is er in 10 – 15 jaar nagenoeg geen verlies van opbrengst.
Let op wilt u toch uw zonnepanelen laten reinigen: laat zonnepanelen altijd door een specialist reinigen omdat deze onder hoogspanning staan.

Hoe schakel ik de omvormer uit voor aanvang van werkzaamheden?

1. Op de omvormer zit een schakelaar om hem aan en uit te zetten. Zet deze schakelaar op uit.
2. Nu 5 minuten wachten (de omvormer moet spanningsloos worden.)
3. Zet nu de schakelaar die buiten de omvormer staat uit, dit is de schakelaar die tussen de leiding is geplaatst die loopt van de omvormer naar de meterkast.
4. Schakel nu in de meterkast de groep schakelaar waarop de omvormer zit uit. Men kan ook de hoofdschakelaar uit zetten maar dan is het gehele huis zonder stroom.
Als de werkzaamheden gereed zijn, kunnen de zonnepanelen weer ingeschakeld worden. Dit gebeurd dan door de hierboven genoemde handelingen in omgekeerde volgorde uit te voeren.
Als volgt handelen;
• Eerst stap 4 uitvoeren.
• Daarna stap 3 uitvoeren.
• Stap 2 mag men overslaan.
• Nu stap 1 nog uitvoeren.
Het duurt even voordat de omvormer geheel is opgestart, maar daarna moet alles weer werken.

Hoe kan ik zien hoeveel energie ik opwek en terug lever?

Op de omvormer ziet u precies hoeveel energie de zonnepanelen opgewekt hebben. Op de slimme meter ziet u hoeveel energie u terug levert. 

Een slimme meter registreert mijn energieverbruik. Hoe zit het met privacy?

Alleen uzelf en het energiebedrijf kunnen de slimme meter uitlezen. Het energiebedrijf kan dit op afstand doen. Verder heeft niemand inzage in uw verbruiksgegevens.

Waarom zonne-energie?

De zon is een gratis energiebron. Door het daglicht dat op een zonnepaneel schijnt, wordt elektriciteit opgewekt. Die elektriciteit kan geschikt gemaakt worden voor gebruik in uw woning. Daar is nog wel een technisch hulpmiddel voor nodig: de omvormer.

Ik ben een huurder. Kan ik ook zonnepanelen kopen?

Niet bij woCom. Wel kunt u zelf een leverancier benaderen voor de aanschaf van zonnepanelen. U dient dit wel te melden bij woCom als een zelf aangebrachte voorziening. Onderhoud en storingen zijn dan voor uw eigen rekening. Meer informatie over de voorwaarden voor zelf aangebrachte voorzieningen leest u hier.

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×